Les TIC i l'educació en el lleure

@lukeporter
Les noves Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC), concretades sobretot en Internet, s’ha desenvolupat i incorporat a la vida de les persones a una velocitat vertiginosa en els darrers anys. Els efectes que la Xarxa ha tingut en els ciutadans, les organitzacions, empreses, institucions i els governs s’ha manifestat sobretot en la darrera dècada cada cop de forma més protagonista. Si mirem al nostre voltant, s’observen clars canvis en la manera de comunicar-se, organitzar-se, gestionar els recursos, treballar o, fins i tot, divertir-se. La societat de la informació o del coneixement es caracteritza, entre altres elements, per la possibilitat d’accedir a quantitats quasi infinites d’informació i de connectar-se amb altres col·lectius o persones molt més enllà dels límits de l’espai i el temps.


Els infants i joves d’avui dia són reflex d’un canvi de paradigma comunicatiu. Els anys precedents al seu naixement o primeres etapes vitals ha coincidit amb l’eclosió de les TIC.
Per la seva banda, els actuals adults han conegut recentment el creixement d’Internet, l’aparició dels smartphones i les tablets, o l’explosió de les xarxes socials. Tanmateix, la diferència respecte dels més petits resideix en el fet que no ho han viscut i integrat en el seu quotidià ja des d’infants. Són, per tant, els infants d’aquests darrers anys, l’anomenada generació digital, una generació que, juntament amb els del futur, marcarà un nou sistema de comunicació i relació en societat que avui ja és una realitat.
Davant d’això és necessari considerar les noves tecnologies com a part important del desenvolupament integral de la persona, i és des d’aquest objectiu i prisma que cal aprofitar totes les potencialitats que les TIC ofereixen en tots els àmbits de l’ésser humà.
L’educació no ha quedat al marge d’aquest canvi de paradigma que les noves tecnologies ofereixen. El més important perquè el canvi a l’àmbit educatiu es produeixi és tenir clar que les TIC suposen una via per millorar la qualitat de l’ensenyament i un camí per donar resposta a les noves exigències plantejades per la societat de la informació. No es tracta només d’un repte, sinó d’una necessitat perquè infants i joves puguin desenvolupar-se sense problemes dins aquesta nova societat en la qual han de ser els veritables protagonistes.
Dins les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies en l’àmbit educatiu, l’educació en el lleure és un dels espais en què les TIC poden tenir un millor accés i desenvolupament. I és que el lleure educatiu disposa d’uns factors força exclusius que permeten que les TIC tinguin cabuda per a molts aspectes del seu dia a dia.
En primer lloc, l’educació en el lleure és un espai amb una gran capacitat d’innovació de canvi, de creativitat, d’evolució. Des d’aquesta perspectiva, les activitats amb infants i joves es poden veure afavorides per l’adveniment de les noves tecnologies, que al cap i a la fi poden constituir noves eines i recursos perquè els monitors treballin els seus objectius pedagògics en les activitats. Només condicionats per la dificultat de comptar amb els equipaments adequats, els centres d’esplai, caus, centres diaris, etc., tenen l’oportunitat d’utilitzar les noves tecnologies en favor del desenvolupament integral dels  infants.
Si ho comparem amb altres entorns de l’àmbit educatiu, com l’escola, el lleure educatiu disposa de més facilitat per incorporar nous elements tecnològics a les activitats, amb menys condicionats per part del sistema educatiu per implantar-les. En aquest sentit, els centres de lleure educatiu tenen la possibilitat de ser més autònoms i menys dependents a l’hora d’incorporar les noves tecnologies al seu treball educatiu diari.
També el tipus d’activitats que es realitzen en l’educació en el lleure afavoreix l’entrada de les TIC i, sense cap mena de dubte, és un valor afegit per a la qualitat pedagògica i l’aprenentatge, com també per a la motivació del infants. Per exemple, els centres d’interès d’unes colònies, campaments, curs, etc. Es poden veure molt afavorits amb la incorporació de les noves tecnologies. A les disfresses, l’argument o la interpretació, hi podem afegir ara nous elements relacionats amb la música, la imatge o les xarxes socials, els quals permeten arribar de manera encara més potent als infants i joves.
Finalment, les noves tecnologies també són un suport important per al funcionament diari dels centres d’educació en el lleure. La gestió de la informació i de la documentació, la relació amb les famílies dels participants, amb altres entitats, organitzacions o institucions, els tràmits burocràtics durant un curs o la presentació de projectes, s’han vist potenciats, enriquits i agilitats per l’entrada de les noves tecnologies als centres.
En conjunt, l’educació en el lleure disposa de la gran oportunitat de conèixer, escollir i integrar a les seves activitats i al seu quotidià aquelles innovacions tecnològiques que puguin millorar-ne el funcionament i la qualitat pedagògica any rere any. Com ha succeït sempre, el lleure educatiu és un mirall de molts aspectes de la societat que intenta destriar aquells elements que afavoreixen el creixement dels infants i joves com a persones. És sota aquest prisma que l’educació en el lleure ha de saber canalitzar les potencialitats de les noves tecnologies per portar-les al seu terreny i mostrar també als més petits com poden ser una eina positiva per al seu dia a dia.

Les TIC com a eina de gestió: organització interna i difusió

Les noves tecnologies també s’han convertit en una eina molt important per reduir processos, gestionar millor la informació o les dades i, en definitiva, generar més eficàcia en al gestió del dia a dia, del quotidià.
L’educació en el lleure compta també amb l’oportunitat d’utilitzar les noves tecnologies per a millorar i optimitzar la pròpia gestió. Per tant, és indispensable que l’equip de monitors conegui les principals eines disponibles al seu abast i les integri en el treball diari al centre.

Gestió de documentació del recurs i dels participants

Un punt essencial de la gestió interna del centre és tota la documentació que fa referència a inscripcions dels participants, seguiment de pagaments o beques, redacció i presentació de projectes, etc. En aquest sentit, les noves tecnologies ens faciliten molt els procediments relacionats amb la redacció, classificació i seguretat de tots els documents i fitxers del centre.
Algunes de les eines més interessants dels darrers anys han estat:
Eina
Descripció
Algunes tasques
Plataformes
Programari bàsic d’ofimàtica
Entorn que incorpora les principals eines per a la gestió de tasques. Redacció de textos, graelles, presentacions i bases de dades són possibles amb els diferents programes existents. Hi ha programes de llicència lliure, per la qual cosa es poden instal·lar totalment de franc al PC de l’esplai i es pot disposar d’actualitzacions periòdiques.
Redacció de projectes i activitats, creació de graelles d’inscripcions, base de dades dels participants, presentacions del centre, presentacions per activitat, etc.
Microsoft office
Libre office
Programari d’ofimàtica en línia
Amb funcionalitats molt semblants a l’entorn Office, la principal virtut és que tindrem els documents en xarxa i els podrem compartir amb qui vulguem. Amb això aconseguim que un mateix document sempre estigui en la seva darrera versió, que pugui ser actualitzat per diverses persones i que no es corri el risc de perdre un fitxer per un problema informàtic al nostre PC.
Ens permet pràcticament les mateixes que l’entorn Office, afegint-hi la condició d’estar en línia. A més, podem crear, per exemple, formularis d’inscripció a un acte del centre, de cessió de drets d’imatge... perquè els participants els emplenin també en línia.
Google Drive
Microsoft office en línia
Calendaris virtuals
Calendari en línia vinculat a un o diversos comptes de correu. Podem tenir diversos calendaris simultanis (personal, laboral, del centre d’esplai compartit amb la resta de monitors, etc.). Tot funciona d’acord amb uns permisos, els quals permeten discriminar que només determinades persones vegin el calendari que volem.
Calendari compartit amb l’equip de monitors, calendari compartit amb el grup de joves, calendari d’activitats del centre durant el curs compartit amb famílies i participants, etc.
Google Calendar
Microsoft office en línia
Gestió de reunions en línia
Eines 2.0 per concretar reunions, trobades o convocatòries de qualsevol tipus amb un grup de persones. L’ús és molt senzill, només cal omplir les opcions de dia, horari... i convidar els convocats mitjançant el correu electrònic. Finalment podem tenir les respostes de tothom i conèixer quin es el dia més indicat per fer la reunió o la cita convocada.
Concretar reunions, activitats, etc. amb monitors, pares i mares, etc.
Doodle
Discos durs virtuals
Disc de memòria virtual per guardar fitxers i documents, que es poden compartir amb altres persones. En funció de l’eina que s’utilitzi, disposarem de més o menys espai.
Guardar documents, imatges, activitats, projectes... importants del centre com a còpia de seguretat, espai principal o via per passar-se fitxers entre l’equip de monitors.
MEGA
Box
Microsoft Office
Google Drive
Àlbums fotogràfics a la xarxa
Comunitats virtuals de fotografies i vídeos on es poden penjar imatges i vídeos, amb diferents tipus de permisos, llicències, drets, privacitat, etc. És possible escollir qui pot veure les imatges i en  permet una descàrrega a bona resolució.
Elaborar àlbums de fotos del centre, activitats, projectes, equip de monitors, etc.
FLIRCK
Google Fotos
CMR
Programari per gestionar la relació amb els participants. Pot ser en línia o local, n’hi ha de franc o de pagament. Aquesta eina ens permet registrar totes les gestions que fem amb els participants. Per exemple, amb un simple cop d’ull podem veure quan va ser la darrera reunió amb una família i què s’hi va tractar, quan van fer un pagament d’una quota o quants cops li hem trucat durant el darrer trimestre.
Registre de reunions amb actes adjuntades, registre de reunions amb famílies, amb comissions de l’esplai, control dels pagaments pendents, registre de trucades fetes, etc.
Bitrix24
Hubspot
Zoho
Si en coneixeu cap altre pose-ho als comentaris d'aquesta entrada!

Tràmits del centre

Cada curs, les entitats i els centres de lleure compten amb un conjunt de tràmits que cal fer a fi d’assegurar un bon funcionament i en regala de tots els àmbits del centre. Documentació de la federació de lleure, petició de beques o ajuts extraordinaris, inscripcions dels infants, notificació d’activitats... són alguns dels tràmits habituals de cada curs. Les noves tecnologies ens permeten avui realitzar algunes d’aquestes accions de manera telemàtica i sense haver de desplaçar-nos a cap espai físic.
Notificacions d’activitats: tots els centres han de notificar a l’Administració de Joventut les diferents activitats que fan al llarg del curs. En aquests moments, és d’obligatòria notificació tota activitat que superi les tres nits consecutives d’estada (dormint a fora, com ara colònies, rutes i campaments) o els cinc dies consecutius (dormint a casa, com un casal d’estiu). Aquest tràmit cal fer-lo com a mínim vint dies abans de l’activitat i es pot tramitar en línia a través del web de la Generalitat.

Difusió d’activitats del centre

Dins de la gestió interna hi ha la difusió de les activitats que es realitzen. En aquest sentit, les cartes enviades a pares i mares a la bústia dels domicilis o bé a través dels infants han donat pas, o es complementen, amb totes les possibilitats que avui en dia ens ofereixen les noves tecnologies, principalment Internet.
Les xarxes socials s’han convertit en un dels principals amplificadors de les activitats de qualsevol organització. La capacitat de les xarxes socials per fer créixer un missatge és molta, només cal utilitzar les vies adequades i en la mesura correcta. En aquest sentit, els centres d’esplai compten amb les diferents xarxes per fer arribar al barri, a altres entitats, a infants i famílies, a la parròquia, etc., les activitats i els esdeveniments més importants del curs.
Alguns recursos disponibles són:
Facebook: a través d’aquesta xarxa l’esplai té moltes possibilitats per difondre o compartir informacions i missatges. Per exemple, es pot informar dels diferents actes del curs puntualment, o també es poden crear events per animar a la participació i conèixer qui està interessat a assistir a una activitat, un festival, una diada, etc. Després d’una diada, per exemple, també podem rebre els comentaris i les opinions dels participants, i difondre més el missatge i el resultat de l‘acte.
Twitter: en aquest cas, aquesta xarxa de microblogging ens permet contactar amb persones, professionals, entitats, associacions, pares i mares..., i establir una bona xarxa de connexions de l’esplai amb l’exterior. A més de difondre les nostres activitats, també rebrem informació de tot el que ens envolta i podem establir sinèrgies amb altres agents socials del barri o del sector.
Tweetdeck/Hootsuite: són dues eines molt interessants si volem gestionar els comptes de les xarxes socials de l’esplai des d’un mateix lloc. Permeten escriure, piular, respondre, mencionar... de manera senzilla des d’un únic espai, i reduir el temps de gestió dels diferents comptes.
Web/blog: finalment, és important que el centre disposi d’un web propi o d’un blog on fer difusió de les seves informacions. De manera senzilla, es poden vincular les publicacions als comptes de les xarxes socials per tal de donar més difusió a totes les notícies, informacions i continguts publicats.

Presentacions de projectes o activitats del centre

En la documentació pròpia de què disposa el centre, és important comptar amb una o diverses presentacions que emmarquin tota l’activitat que duu a terme. Si primer el programa de presentacions més popular va ser PowerPoint, s’hi ha afegit, en els darrers anys, altres eines de presentació molt més interactives que ens permeten mostra d’una forma dinàmica el nostre Ideari, Projecte Educatiu, activitats del curs...
Slideshare: per ara és la millor eina per penjar en línia presentacions fetes amb PowerPoint, Microsoft Word, PDF o Open Office. Ens permet tenir-les a la xarxa, compartir-les o inserir-les dins el nostre blog o web.
Glogster: es tracta d’una sorprenent eina per crear imatges multimèdia. Aquestes imatges tenen l’aparença d’un cartell o pòster, però els lectors poden interactuar amb el contingut. La pàgina és una xarxa social on podem compartir les nostres creacions. La majoria dels seus usuaris són adolescents, encara que també s’utilitza en l’àmbit professional.
Prezi; és una altra eina de presentacions en línia, però amb una sola imatge enlloc de diferents diapositives. Una de les característiques és que, un cop creades, podem fer zoom a les presentacions per veure’n detalls importants.
Recursos:

Videografia:
Altres articles interessants:

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Avaluació amb frases

Curtmetratges per treballar valors