Els perills de les xarxes socials pels nens i joves

@ltoinel
Dins del conjunt d’Internet, les xarxes socials s’han convertit en els darrers anys en un fenomen molt potent amb el qual encara estem aprenent a interactuar.

Infants i joves parteixen amb l’avantatge de pertànyer a una generació digital que està fent de la xarxa i de les noves tecnologies una eina d’aprenentatge, coneixement i entreteniment implícita en el seu creixement. Tanmateix, el desconeixement total de l’entorn fa que sigui important una orientació en l’ús de les xarxes social, riscos i mètodes de prevenció principals.

Mesures de prevenció en l’ús de les xarxes socials:

  • No digueu a ningú les contrasenyes i eviteu que ningú les pugui mirar.
  • Utilitzeu contrasenyes segures.
  • Tanqueu sempre les sessions, sobretot en espais públics.
  • No deseu les contrasenyes, sobretot en espais públics.
  • En cas que algú entri en el nostre compte, cal comunicar-ho i denunciar-ho.
  • Si algú suplanta la nostra personalitat i es fa passar per nosaltres, cal comunicar-ho i denunciar-ho.
  • Pel que fa a la informació del nostre perfil: sabem què poden veure els altres?
  • Cal tenir en compte:
  • Quin grau de seguretat i privacitat tenim als nostres comptes de Facebook o en altres xarxes socials.
  • Quina informació posa el nostre perfil.
  • Si els altres poden o no poden publicar al nostre mur.
  • Si tenim activat algun tipus de geolocalització.
  • Quines aplicacions externes a les xarxes socials tenim vinculades.
  • Cal comprovar les imatges i els etiquetatges que ens han fet altres persones.
  • Cal evitar que els amics coneguts a la xarxa puguin veure informació que no volem que vegin i que puguin fer-ne ús.
  • Cal prendre consciència que les nostres publicacions, imatges, etiquetes poden afectar terceres persones.

Utilització excessiva de les xarxes socials

Cal tenir en compte:

  • Eviteu la dependència a connectar-nos durant un temps extens cada dia.
  • Disposeu d’un entorn relacional propi de la vida real, amics, família, etc.
  • Les relacions a la xarxa han de ser, principalment, amb persones del nostre entorn físic real.

Pràctiques perilloses a la xarxa: detecció i actuació

Associat a Internet i a les xarxes socials, en les darreres dècades, s’han detectat diverses pràctiques ofensives a la xarxa en les quals els infants i adolescents poden ser l’objectiu principal.

És important, per tant, que coneguin quines són aquestes pràctiques negatives, com poden detectar que en són víctimes, com poden prevenir-les, i cosa molt important, com actuar i a qui adreçar-se en cas de patir algun tipus d’assetjament virtual.

Cyberbulling: pràctica perillosa a través de la xarxa en la qual un menor és víctima d’un assetjament per un altre menor.

Característiques: un menor amenaça, humilia, molesta o destorba un altre menor a través d’Internet o altres mitjans tecnològics.

Com cal prevenir i actuar en cas de ser-ne l’afectat?

  • No respongueu les provocacions, ignorar-les.
  • Comporteu-vos amb educació a la xarxa, això allunyarà de tenir problemes.
  • Si algú us molesta, talleu la connexió i demaneu ajuda.
  • No faciliteu les vostres dades personals a ningú.
  • Si us sentiu assetjats, deseu les proves, converses...
Grooming: assetjament d’un adult a un menor a través de les xarxes socials.


Característiques: mitjançant una xarxa social un adult intenta guanyar-se la confiança d’un menor. Té relació directa amb els casos de pederàstia, pornografia infantil o assetjament sexual.

Sexting: enviament de continguts eròtics o pornogràfics mitjançant Internet o el telèfon mòbil.


Característiques: pot portar a l’extorsió. Una persona fa xantatge a una altra per posseir una imatge seva enviada per sexting.

Com cal prevenir i actuar en cas de ser-ne l’afectat?

  • No proporcioneu imatges o informacions comprometedores ni posar-les a l’abast de terceres persones dins les xarxes socials.
  • Eviteu que us puguin treure imatges del PC amb una bona seguretat.
  • No cediu a qualsevol mena de xantatge a la xarxa.

El treball del quotidià a casa

Els infants i joves també interactuen amb les noves tecnologies a casa. És per això que igual que en altres entorns educatius, com ara l’escola o l’esplai, és important que es faci una gestió correcta de l’ús d’Internet, el mòbil o d’altres dispositius informàtics a casa. En aquest sentit, els pares i les mares tenen un paper important juntament amb els professors, els monitors, etc., a l’hora d’educar per a una relació correcta dels infants i joves amb les noves tecnologies.

Aspectes importants:

Conèixer l’entorn: per poder entendre i actuar en l’educació dels infants envers les noves tecnologies és important que els pares i les mares també les coneguin. Per tant, és interessant que coneguin com funciona un ordinador, les possibilitats de navegar per Internet, tenir un compte en una xarxa social i saber com funcionen les aplicacions del mòbil, entre d’altres. Només coneixent l’entorn es pot actuar correctament amb els fills.

Conèixer els hàbits del nostre fill: a més de saber utilitzar les diferents tecnologies, també és important observar quin consum en fan els nostres fills a casa. Miren la televisió, utilitzen Internet per buscar informació, per llegir publicacions sobre les seves aficions, per xatejar, utilitzen Whatsapp per comunicar-se amb els seus amics, juguen a videojocs... A més de l’ús, també és important observar aspectes com ara els horaris, el temps que hi dediquen al dia, etc. Per esbrinar quines millores, potencialitats o canvis podem oferir-los.

Interactuar amb ells: sense cap mena de dubte, el fet de compartir l’ús de les noves tecnologies a casa és un factor essencial. Si els infants i joves veuen que els seus pares i mares també són usuaris habituals d’Internet, televisió, xarxes socials, aplicacions informàtiques, etc., i a més en fan ús amb ells de manera compartida, afavorirà molt la visió dels infants de les noves tecnologies com un element comú amb els seus progenitors. Amb això s’aconsegueix que el seu ús sigui més socialitzat a la llar, i també les inquietuds, els dubtes o els problemes.

Espai públic per a les TIC: en relació amb el punt anterior, un factor interessant és que els mateixos dispositius estiguin en un espai públic de la casa, com per exemple el menjador. El fet de tenir l’ordinador allà, o com a mínim un ordinador d’ús comú, fa que també l’ús sigui més públic i més transparent per a tots els membres de la família. El mateix s’esdevé amb altres tecnologies com la televisió, la consola de joc, la tauleta tàctil... alguns dels quals ja han adquirit, amb el pas dels anys, un caràcter molt “social” dins l’espai de la casa.

Mesures de seguretat: és important que pares i mares coneguin com fer dels dispositius tecnològics eines segures per a l’ús d’infants i joves. En aquest sentit, existeixen opcions de seguretat del navegador (antivirus i tallafocs, contrasenyes per usuari que accedeix a l’ordinador, etc.) que poden evitar l’accés a informació no adequada per part de l’infant. És important que aquest procés no sigui aliè a l’infant, sinó que conegui quines mesures de seguretat té i com pot actualitzar-les o millorar-les en tot moment o on pot adreçar-se en cas d’algun problema.

Videografia:

Bibliografia:

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Avaluació amb frases

Curtmetratges per treballar valors